مطالب ترمال پد

بهترین خمیر سیلیکون چیست به همراه معرفی

بهترین خمیر سیلیکون چیست به همراه معرفی

خمیر سیلیکون CPU چیست؟

خمیر سیلیکون ماده‌ای نرم و ضد آب و هادی حرارت است. در ترکیب بسیاری از خمیر سیلیکون‌های معمولی سیلیکون و اکسید روی وجود دارد، اما خمیر سیلیکون‌های گران‌تر شامل رساناهای بسیار عالی گرما نظیر نقره و سرامیک هستند. مزیت و برتری نقره و سرامیک در انتقال موثرتر و بهتر گرماست.

کاربرد خمیر سیلیکون چیست؟

خمیر سیلیکون کمک می‌کند تا منافذ میکروسکوپی بین دو سطح صاف مانند سطح CPU و Heat Sink پر شود و به این ترتیب به انتقال بهتر حرارت کمک می‌کند و CPU سرور و کامپیوتر شما بهتر خنک می‌شود. اما استفاده نکردن از خمیر سیلیکون باعث می‌شود هوایی که در این منافذ ریز وجود دارد مانند یک عایق حرارتی عمل کند و دمای CPU را بالا برده و خطرات بسیاری را برای CPU و دیگر قطعات سرور به وجود آورد. برای آشنایی بیشتر با هیت سینک مقاله “Heatsink چیست؛ کاربرد انواع هیت سینک و نحوه تعویض هیت سینک پردازنده” را بخوانید.

بیایید مثالی از استفاده نکردن از خمیر سیلیکون بزنیم: وقتی سی پی یو گرم می‌شود، سرعت کلاک پالس را کاهش می‌دهد تا بتواند تا حدودی گرما را کنترل کند اما این کار باعث افت کارایی آن خواهد شد. اگر گرما بیش از حد باشد مثلا وقتی کار گرافیکی یا سنگین روی CPU و GPU داریم، سرور و کامیپیوتر خاموش خواهد شد. چرا که پردازنده های کامپیوتری، بهترین کارایی خود را در دمای مناسب و پایین ارایه می‌دهند.

توجه داشته باشید که هر چند وقت یک بار باید خمیر سیلیکون را عوض کنید چون با گذر زمان و کارکرد آن، خمیر سیلیکون از حالت نرم به ماده ای خشک تبدیل می‌شود و کارایی لازم را نخواهد داشت. پس در سرویس دوره ای و جنرال سرویس سرور و لپ تاپ خود حتما این نکته را در نظر بگیرید. برای استفاده از خدمات فالنیک در زمینه سرویس دوره ای و جنرال سرویس به این لینک مراجعه کنید.

بهترین خمیر سیلیکون

موادی که خمیر سیلیکون از آن تشکیل شده تعیین کننده رسانایی گرما، رسانایی الکتریکی، غلظت، دوام و طول عمر است. مهمترین مواد تشکیل دهنده خمیر سیلیکون اکسید زینک و سیلیکون است و اجزای دیگری مثل آلومینیوم به آن اضافه می‌شود. مثلا ۶۰ تا ۸۵ درصد آلومینیوم و ۱۵ تا ۲۵ درصد اکسید زینک و ۱۲ تا ۲۰ در صد روغن سیلیکون به همراه ماده آنتی اکسیدان، مواد تشکیل دهنده یک نوع خمیر سیلیکون است.

در بازار انواع مختلفی خمیر سیلیکون وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی و بررسی می‌کنیم. از بین آنها بهترین خمیر سیلیکون که مناسب کار شماست را انتخاب کنید. نکته مهم این است که تفاوت این خمیر سیلیکون ها در میزان دمایی است که می‌توانند کاهش دهند.

بهترین خمیر سیلیکون چیست به همراه معرفی

بهترین جایگزین خمیر سیلیکون

بهترین جایگزین خمیر سیلیکون، ترمال پد Thermal Pad است یعنی جایگزین خمیر سیلیکون برای cpu، ترمال پد مخصوص CPU است که ضخامت کم و رسانایی گرمایی بالایی دارد. ترمال پد به چهار دلیل بهترین جایگزین خمیر سیلیکون است:

خمیر نیست در نتیجه خشک نمی‌شود.
برای استفاده از آن لازم نیست سطح را قبل و بعد از استفاده تمیز کنید.
یکبار مصرف نیست.
استفاده از آن آسان است.

جایگزین خمیر سیلیکون

برخی موارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم به عنوان جایگزین خمیر سیلیکون استفاده می‌شوند اما اکیدا توصیه می‌کنیم از آنها به عنوان جایگزین خمیر سیلیکون استفاده نکنید.

وازلین یا petroleum jelly
خمیر دندان
روغن سیلیکون: قبل از خمیر سیلیکون از Silicon Grease استفاده می‌شد.
پودر آلومینیوم
سس مایونز
سس خردل
پماد اکسید زینک

ساخت خمیر سیلیکون cpu در خانه

در ادامه چهار روش ساخت خمیر سیلیکون برای CPU در خانه را ارایه می‌دهیم اما به هیچ عنوان استفاده از چنین راهکاری را توصیه نمی‌کنیم:

ترکیب مقداری نمک و مقداری مربا
ترکیب چند قطره روغن خوراکی و مقداری خمیر دندان
ترکیب مقداری خمیر دندان و وازلین
ترکیب پودر الماس و گریس

 

 

پد سیلیکونی اودیسی اکسترم

پد سیلیکونی کولر مستر

پد سیلیکونی تیوسر پرو

پد سیلیکونی والور اودین پرو

اردکالا

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *